לפצח את הצופן

מאת: הלל שטרן, פסיכולוג חינוכי

כְּנֶגֶד אַרְבָּעָה בָנִים דִּבְּרָה תוֹרָה: אֶחָד חָכָם, וְאֶחָד רָשָׁע, וְאֶחָד תָּם, וְאֶחָד שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאוֹל.

ארבעת הבנים – מטאפורה חינוכית
בהגדה של פסח מתוארים ארבעה בנים: חכם, רשע, תם ושאינו יודע לשאול. ארבע דמויות אלו מייצגות סגנונות למידה שונים, ומשמשות כמצפן להבנת הצרכים החינוכיים הייחודיים של כל ילד.

הבן החכם
הבן החכם שואף לידע ומעמיק בסוגיות מורכבות. הוא זקוק לסביבה המעודדת חקירה ואתגרים אינטלקטואליים, אך גם לאהבה בלתי מותנית. חשוב להעניק לו תחושת ערך שאינה תלויה רק בהישגיו האקדמיים, כדי למנוע חרדת ביצוע ופרפקציוניזם.

הבן הרשע
התנהגותו של הרשע נובעת לעתים מכאב, חוסר הבנה או צורך שלא קיבל מענה. התמודדות נכונה דורשת הכלה, זיהוי שורש הבעיה והצבת גבולות ברורים. ענישה בלבד אינה יעילה; לעומתה, קבלה ותמיכה רגשית יכולות לחולל שינוי משמעותי.

הבן התם
התם מתאפיין בגישה ישירה וחסרת תחכום. הוא זקוק להסברים פשוטים וברורים, ולחיזוק הביטחון העצמי. יש לזהות את תחומי החוזק שלו ולטפחם, כדי שיוכל למצוא את מקומו ולא יישאר בשוליים.

הבן שאינו יודע לשאול
ילדים אלה מתמודדים עם קשיים עמוקים ומייצגים לעיתים את ילדי החינוך המיוחד. על המחנך "לפתוח לו" – ליזום, לזהות צרכים ולהנגיש תכנים. ילדים אלו נושאים ערך שווה וזקוקים לאהבה בלתי מותנית ולמסגרת תומכת. המדד להצלחתם הוא התקדמותם האישית, לא השוואה לאחרים.
אחריות חינוכית

האתגר החינוכי הוא לזהות שבכל ילד קיימים היבטים של ארבעת הבנים. הגמישות החינוכית מחייבת התאמת המענה לצרכים המשתנים, זיהוי נקודות חוזק וחולשה, ויצירת סביבה המאפשרת התפתחות מיטבית.
סיכום
"כנגד ארבעה בנים דיברה תורה" – כולם בנים, כולם שווי ערך. ההדגשה בהגדה על "אחד" חכם, "אחד" רשע וכן הלאה, מדגישה את הייחודיות של כל פרט. אין דרך חינוכית אחת המתאימה לכולם; תפקידנו כמחנכים והורים הוא להתאים את הגישה לכל ילד ולאפשר לו לממש את הפוטנציאל הטמון בו.

 

 

 

מאמרים נוספים

להתאים לכל בחור את המסגרת המתאימה לו

לפעמים בחור לומד בישיבה, ובהתלהבות מחליט שהוא כמו ר' חיים קנייבסקי עד ערב פסח מסיים את הש"ס, והבחור החל ללמוד 20 שעות ביממה, ברור לכולנו שזה עניין של זמן עד שיתמוטט. למה?

ישיבה לצעירים ומפעל לייצור בלוקים

'ואתה תצוה' וכתב רבי אליעזר פאפו זיע"א בספרו 'אלף המגן', שבפסוק זה נרמזו אומנות דרכי החינוך של ילדי עם ישראל, אך לא רק להם כי אם לכל אדם מעם ישראל, ולא רק לשעתם אלא לכל הדורות.

סיפורו של בוריס

בוריס. כך היה נקרא בפי כולם. אך אף אחד לא ידע לספר מי הוא ומה הוא. בוריס היה בבואה דבבואה של ה'גולם מפראג'. כלום, אבל ממש כלום, זו היתה תכלית הימצאותו בישיבת 'אור חדש' לעולים מחבר העמים.